------------------------------------------------------------------------------------------------
Uczestnik projektu "Inspirujący nauczyciel, kluczem do sukcesu ucznia" ANNA ADAMIK
Osiągnięcie wyższego poziomu umiejętności językowych kadry pedagogicznej i uczniów to jeden z głównych celów projektu napisanego w ramach programu Erasmus+.
Propagowanie nauki języków i poznawania ich różnorodności stanowi jeden z celów szczegółowych programu. Brak kompetencji językowych jest jedną z głównych barier uczestnictwa w europejskich programach na rzecz kształcenia i szkolenia młodzieży oraz osób dorosłych.
W ramach propagowania nauki języków obcych oraz zwiększania świadomości językowej różnorodności, uczniowie pracowali na lekcjach języka niemieckiego metodą projektów, opartych o:
1. zestawienie odmiany czasownika posiłkowego „być” w dwóch językach obcych, celem wyodrębnienia różnic i podobieństw;
2. prezentację nazw miesięcy i liczebników w formie plakatów;
3. rozmówki polsko- niemiecko- angielskie, prowadzone na lekcji w ramach doskonalenia fluencji słownej oraz przygotowania dzieci do praktycznego wykorzystywania umiejętności językowych.
Znajomość języków obcych odgrywa kluczową rolę wśród umiejętności, które zwiększają konkurencyjność i poszerzają horyzonty pracowników wchodzących na rynek pracy.
Wyposażenie dzieci w umiejętności językowe już na etapie szkoły podstawowej stanowi pierwszy krok na drodze ich doskonalenia zawodowego, a jednocześnie niejednokrotnie jest ich pierwszym spotkaniem z językiem obcym.
Stąd przestrzeń szkolna, po której poruszają się uczniowie, została specjalnie zaaranżowana tak, by stanowiła miejsce przyjazne obcowaniu dzieci z obcą kulturą i językiem.
Ściany zrewitalizowanej jadalni zdobią naklejki z angielskimi nazwami warzyw i owoców. Ich zakup był możliwy dzięki wsparciu finansowemu rodziców.
Ponadto korytarze szkolne zapełniły gazetki prezentujące efekty pracy uczniów na lekcjach języków obcych.
Wszystkim podejmowanym działaniom przyświeca jeden cel- doskonalenie umiejętności językowych dzieci, które teraz, dzięki wielostronnym oddziaływaniom staje się możliwe.