Wsparcie rodziców w zdalnym nauczaniu
„Podstawową siłą pedagogiczną jest dom rodzinny" - Fiodor Dostojewski
Drodzy Rodzice!
W dalszym ciągu realizujemy naukę na zasadach e-learningu. Jest to sytuacja, która wymaga zaangażowania nie tylko uczniów i nauczycieli, ale również i Waszego wsparcia. Nauka w domu wymaga wprowadzenia niestandardowych rozwiązań. Pewno udało się już Wam wypracować pewne zasady, rozwiązania udzielania pomocy swoim dzieciom. Poniżej kilka podpowiedzi dotyczących różnych możliwości wsparcia w tym trudnym czasie.
Każde dziecko, jak i rodzic mają możliwość skorzystania z szerszej porady psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez telefon. Oto kilka przydatnych numerów telefonu:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wadowicach – „Pierwsza pomoc emocjonalna” – tel.: 505 567 744
- Kuratorium Oświaty w Krakowie –„Organizacja pomocy psychologicznej dla uczniów, nauczycieli i rodziców” – tel.: 12 448 11 38 – pani Sylwia Gurgacz, tel.: 33 823 33 24 – pani Joanna Karp
- Całodobowa, bezpłatna infolinia dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli tel.: 800 080 222
Jak powinni postępować rodzice by zachęcić dziecko do nauki?
USTALCIE WSPÓLNY PLAN DNIA
W trakcie dnia oprócz obowiązków szkolnych, wspólnych posiłków powinien się również znaleźć czas na odpoczynek czy relaks. Każdy potrzebuje chwili dla siebie na poczytanie książki, grę czy posłuchanie muzyki. Dobrą odskocznią wspierającą rozwój fizyczny dziecka, jest angażowanie go w obowiązki domowe. Pamiętajmy jednak, by plan ustalać wspólnie ze wszystkimi domownikami, uwzględniając ich potrzeby.
WSPIERAJ, ALE NIE WYRĘCZAJ
Pomagając w odrabianiu zadań domowych nie należy wyręczać dziecka. Pozwólmy dziecku na samodzielność w pracy, by mogło zaspokoić potrzebę autonomii.
ROZMAWIAJ SZCZERZE
Zaproś swoje dziecko do rozmowy. Wspieraj dziecko w rozmowie, zachęcaj do zadawania pytań i dzielenia się swoimi przeżyciami. Pamiętaj, że dzieci w różny sposób mogą reagować na stres. Bądź cierpliwy i wyrozumiały.
DOCENIAJ OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
Pamiętając, że osiągnięcia to nie to samo, co stopnie szkolne. Doceniaj wysiłek i wkład pracy, jaki dziecko wkłada w naukę.
NIE POZWÓL DZIECKU, BY ŹLE MÓWIŁO O SOBIE
„I tak mi się nie uda”, „Nie dam rady” to głosy, które są wrogami sukcesu. To jak mówimy o sobie, przenosi się na to, co myślimy o sobie. Nie ograniczajmy nadziei, marzeń i możliwości dzieci podtrzymując w nich lęk.
DOBRE MYŚLENIE
Sami wiemy dobrze, jak ciężko jest nam się zabrać do czegoś, o czym myślimy z niechęcią. Warto porozmawiać z dzieckiem o tym, co myśli o zdalnej formie nauki. Czy traktuje ją w taki sam sposób jak w szkole, czy jest to dla niego pod jakimś względem trudniejsze. Drogi Rodzicu, pokaż dziecku, jak można zmienić swoje myślenie na bardziej pozytywne:
- „mam z tym problem, mogę spróbować sam, mogę poczekać na rodzica" zamiast „jestem głupi",
- „to jest trudne, ciężko mi się uczyć samemu" zamiast „nauka jest głupia",
- „takie mam na dziś zadanie” zamiast „nie chce mi się”.
OGRANICZANIE BODŹCÓW
Ważne jest, aby ustalić godziny w ciągu dnia, kiedy można obejrzeć telewizję, zagrać w grę – i mieć nad tym kontrolę. Mózg przyzwyczaja się do bodźców, które otrzymuje: jest kolorowo, coś się rusza, zmienia, cały czas coś się dzieje, a potem w książce czy zeszycie już tak nie jest i trudno się skupić.
Justyna Huber
Pedagog szkolny
Ciekawe artykuły:
https://www.edukowisko.pl/jak-motywowac-dzieci-do-nauki/
https://dziecisawazne.pl/motywacja-wewnetrzna-zewnetrzna/
film:
Opublikowano: 28 stycznia 2021 10:49
Kategoria: Dla Rodzica
Wyświetleń: 305