„W Królestwie Szachów”

Innowacja pedagogiczna

Rodzaj innowacji: metodyczno- programowa

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa  im. Żwirki i Wigury w Radoczy.

Autorzy innowacji: Teresa Frączek, Halina Kozłowska nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej

Adresaci innowacji: uczniowie kl I i II

Czas trwania innowacji: październik 2018r.-czerwiec 2020r.

Opis innowacji:

Korzyści płynące z nauczania gry w szachy na różnych etapach edukacyjnych docenia Unia Europejska. W wydanym 15.03.2012 roku Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemu oświaty w Unii Europejskiej programu „ Szachy w szkole” (0050/2011) czytamy między innymi „szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień(…),bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania...”

 

Głównym motywem podjęcia się realizacji innowacji pedagogicznej z szachów jest nauczenie dzieci rozwiązywania problemów przy pomocy dostępnych narzędzi kształtując ich otwartość, aktywność, kreatywność oraz logiczne, analityczne i abstrakcyjne myślenie. Gra w szachy wspomaga rozwój intelektualny, psychiczny i osobowościowy.

Innowacja będzie realizowana  poprzez wprowadzenie nauczania gry w szachy jako zajęć w edukacji wczesnoszkolnej w klasie I i klasie II. Dla klasy pierwszej przewidziane jest przystąpienie do projektu „Szachy w szkole”. Warunkiem przystąpienia do projektu jest przeznaczenie jednej godziny tygodniowo na zajęcia szachowe. Zajęcia będą się odbywały jeden raz w tygodniu .godzinę tą przydziela pani dyrektor w ramach tzw. godzin dyrektorskich. Warunkiem przystąpienia do projektu jest też przeszkolenie dwóch nauczycieli przez Polski Związek Szachowy i przygotowanie ich do prowadzenia zajęć szachowych w szkole. Warunek ten został już spełniony w zeszłym roku szkolnym i dwie nauczycielki uzyskały odpowiednie certyfikaty. Dzieci z klasy pierwszej będą też miały wpis na świadectwie dotyczący edukacji szachowej.

W klasie II zajęcia szachowe będą prowadzone w ramach zajęć z wychowawcą , zajęć świetlicowych oraz w ramach Kółka Szachowego.

Do szkoły rodzice kl. II zakupili 10 kompletów szachów turniejowych z bierkami Stautona, tablicę demonstracyjną oraz wykonali tablice demonstrujące posunięcia różnych figur szachowych.

Poczynione będą też starania o zmodyfikowanie pomieszczenia jadalni jako sali gier, w planie jest zakupienie odpowiedniej szafy , wystrój jadalni jako szachowej krainy. W miarę możliwości będziemy czynić starania o zwiększenie ilości kompletów szachowych oraz zakup zegarów szachowych umożliwiających przeprowadzanie turniejów.

Dzieci będą poznawały grę w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, stosowanie określonych gier i zabaw, programów komputerowych, oglądanie filmów edukacyjnych, rozgrywek między uczniami, kolorowanek, rysunków, opowiadań, przy zastosowaniu szachowych środków dydaktycznych. W założeniu innowacji jest też  organizacja turniejów szkolnych, wyłonienie kandydatów do turniejów na wyższym szczeblu, organizacja  rodzinnych potyczek szachowych , lekcje i pokaz tzw. „żywych szachów”

Innowacja szachowa pozwala w nowy ciekawy sposób rozwijać umiejętności uczniów i przyswajać treści zawarte w Nowej Podstawie Programowej. Jest to rozwijanie umiejętności matematycznych, określanie położenia obiektów, orientacji, symetrii, wyobraźni przestrzennej, logicznego myślenia, uważnego słuchania wypowiedzi i korzystania przekazywanych informacji. Edukacja szachowa wspomaga rozumienie zachowania ucznia w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku, koncentracji przy wykonywaniu zadań oraz współpracy w zabawie i nauce szkolnej. W sytuacjach życiowych gra w szachy uczy przestrzegania reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej, zdrowej rywalizacji, postępowania według zasad fair play i szacunku wobec przeciwnika, co wpływa na utrzymanie dobrych, przyjacielskich kontaktów z ludźmi. Dzięki grze w szachy dziecko nabywa odporności psychicznej, poznaje własne reakcje w sytuacji stresowej, uczy się w jaki sposób radzić sobie ze stresem i zmęczeniem oraz wytrwałości i skutecznego działania pod presją. Szachy są również grą, rozrywką, świetną zabawą i mogą stać się dla naszych uczniów pasją i sposobem na życie.

 

Treści nauczania

 

PIERWSZY ROK NAUKI

 

  1. Szachowa Kraina-wprowadzenie w magiczny świat szachów
  2. Pole bitwy-SZACHOWNICA
  3. Sprawuje rządy-KRÓL
  4. Niedościgniona w pionie i poziomie-WIEŻA
  5. Rycerz przekątnych-GONIEC
  6. Wierna Pani-HETMAN
  7. Hop i kolejny skok-SKOCZEK
  8. Mała armia-PIONKI i ich ruchy magiczne
  9. Ustawienie wyjściowe wszystkich bierek w szachach.
  10. Dajemy SZACHA królowi!
  11. W śmiertelnym niebezpieczeństwie-MAT!
  12. Pokojowe zakończenie-REMIS
  13. Pojęcie PATA
  14. Hokus-pokus-wprowadzenie ROSZADY
  15. Hierarchia w królestwie-wartości bierek szachowych
  16. Szachy to też sport!
  17. Podstawowe zasady Szachowej Krainy
  18. Jak rozpocząć szachowy pojedynek?
  19. Pojęcie CENTRUM
  20. Pierwsza bitwa według trzech zasad poprawnie rozgrywanego debiutu
  21. Matujemy ciężkimi figurami-mat dwiema wieżami
  22. Mat jedną wieżą. Pojęcie opozycji
  23. Plan gry-podstawy gry środkowej
  24. Rozwiązywanie zadań szachowych
  25. Podwójne uderzenie-WIDEŁKI-pierwszy motyw taktyczny

 

DRUGI ROK NAUKI

  1. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o szachowej bitwie nabytych w pierwszym roku nauki
  2. Hetman i wieża- król w matowym ataku
  3. Matowanie hetmanem
  4. Szachowa bitwa- ZWIĄZANIE-drugi motyw taktyczny
  5. Debiut- jak nie dać się złapać w pułapkę
  6. Mat szewski
  7. Idziemy na turniej szachowy
  8. Notacja szachowa-szachowy zapis pozycji i partii
  9. Rozgrywanie partii z zapisem szachowym
  10. Szachowa bitwa- ATAK Z ODSŁONY I SZACH Z ODSŁONY-trzeci i czwarty motyw taktyczny
  11. Końcówki- pion i wieża przeciwko wieży
  12. Rozwiązywanie zadań szachowych
  13. Mat i motywy taktyczne
  14. Końcówki- hetman przeciwko pionkowi
  15. Gry i zabawy szachowe
  16. Powtórzenie wiadomości o szachowej bitwie
  17. Szachowy teleturniej-sprawdzenie wiedzy zdobytej podczas dwóch lat nauki gry w szachy.

 

 

Program jest zgodny z tematyką zajęć w ramach projektu „Edukacja przez szachy w szkole” Polskiego Związku Szachowego

Tematyka wg scenariuszy Ewy Przeździeckiej. Zawarte tematy są propozycją sposobu prowadzenia zajęć. Tematy będą dostosowywane do warunków i możliwości percepcyjnych dzieci. Zakłada się też możliwość przeniesienia terminu zakończenia edukacji szachowej na rok następny. Dotyczy to zwłaszcza dzieci z klasy pierwszej.

 

Przewidywane efekty wdrożenia innowacji

 

Przewidywanymi efektami wynikającymi z wdrożenia innowacji dla uczniów i szkoły to przede wszystkim:

  • wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły, promocja szkoły;
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci;
  • wzbogacenie tradycyjnych środków i metod dydaktycznych;
  • poznanie królewskiej gry w szachy;
  • wzrost samodzielnego i logicznego myślenia uczniów, wyobraźni;
  • wzrost umiejętności matematycznych, szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów;
  • stosowanie zasad „fair play”
  • zainteresowanie uczniów ciekawą forma spędzania wolnego czasu;
  • forma profilaktyki uzależnień od cyberprzestrzeni i innych

 

Formy i metody ewaluacji

 

Ewaluacja będzie dotyczyła całości innowacji. Dokonana zostanie na podstawie obserwacji. Uzyskane wyniki pomogą dokonać modyfikacji innowacji .

 

BIBLIOGRAFIA

  1. Ewa Przeździecka „Grajmy w szachy” PZS Warszawa 2015
  2. http://www.pzszach.org.pl
  3. www.szach.net.pl

Innowacja "W Królestwie Szachów"

Szkoła Podstawowa im. Żwirki i Wigury w Radoczy

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa im. Żwirki i Wigury w Radoczy

Realizacja: Superszkolna.pl

  • Adres email szkoły: sekretariat@spradocza.pl