INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„NA TROPIE DOBREGO ZACHOWANIA”
Nazwa szkoły: SZKOŁA PODSTAWOWA IM. ŻWIRKI I WIGURY W RADOCZY
Autor: DAGMARA ŁOPATA
Przedmiot: EDUKACJA PRZEDSZKOLNA
Rodzaj innowacji: ORANIZACYJNO-METODYCZNA
Data wprowadzenia: 01.03.2020r.
Data zakończenia: 26.06.2020r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są dzieci z oddziałów przedszkolnych grupa: „Skrzaty” oraz „Biedronki” biorące udział w zajęciach popołudniowych. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od 01.03.2020r. do 26.06.2020r. z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć popołudniowych.
Innowacja ma zachęcać i motywować uczniów do osiągnięcia dobrego zachowania, odpowiedniego funkcjonowania w społeczeństwie przedszkolnym, przestrzegania zasad i norm społecznych.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Na tropie dobrego zachowania” jest moją odpowiedzią na nieodpowiednie zachowanie się dzieci podczas zajęć i zabaw, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla wczesnego etapu edukacyjnego.
Na podstawie obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje motywacji do osiągnięcia wyznaczonych celów . Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba uświadomienia dzieciom jak ważne w życiu i codziennym postepowaniu jest kierowanie się zasadami dobrego wychowania oraz przestrzeganiem zasad i norm społecznych.
I. Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE? – dzieci w wieku przedszkolnym są niesamowite, ciekawe świata. Wiek od 3 do 6 lat to okres szybkiego dojrzewania fizycznego, mentalnego i emocjonalnego. Jest to okres intensywnego rozwoju i nauki o sobie i świecie. Zmysły dziecka wyostrzają się, pozwalając mu coraz konkretniej i dokładniej spostrzegać wszystko to, co go otacza. Czasami dziecko nie podsiada odpowiednich wzorców wychowania lub wychowywane jest w sposób bezstresowy, bez żadnych zasad. W grupie łatwiej funkcjonuje się jeżeli przestrzega się pewnych zasad. Głównym celem innowacji jest opanowanie tych zasad postępowania, tak, aby stały się one nawykiem dzieci, czymś normalnym.
II. Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do dzieci z oddziałów przedszkolnych z grupy „Skrzaty” oraz „Biedronki” biorących udział w zajęciach popołudniowych.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie zeszytów motywacyjnych, w których nauczyciel zapisuje sukcesy i porażki dziecka. Każdy sukces tj. dobre zachowanie; bezinteresowna pomoc; odpowiednie zachowanie się podczas zajęć, pracy przy stolikach, czytaniu książek; odpowiednie zachowanie wobec koleżanek, kolegów i nauczycieli; kulturalne zachowanie nagradzane jest w postaci kolorowych pieczątek. Każde nieodpowiednie zachowanie ( poprzedzające trzema upomnieniami) zaznaczane jest jako porażka dziecka i zostaje szczegółowo opisane. Pod koniec miesiąca nauczyciel analizuje postępy dzieci zliczając kolorowe pieczątki ( każdy wykrzyknik anuluje jedną pozytywną pieczątkę) i ogłasza dzieciom które z nich otrzymują tytuł „Wzorowego przedszkolaka”. Wzorowy przedszkolak otrzymuje medal i drobny upominek np.: w postaci książeczki lub kolorowanki oraz jego imię zostaje umieszczone na tablicy „Wzorowy przedszkolak”.
- zapoznanie dzieci z metodami opanowania wyznaczonych celów, z kodeksem dobrego zachowania, postawienie dużego nacisku na rozwój społeczny i emocjonalny,
- wdrożenie pracy metodą aktywowania uczniów do dobrego i odpowiedniego zachowywania się, współdziałania w grupę, odpowiedniego zachowywania się wobec kolegów, koleżanek i nauczycieli,
III. Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
- poprawa zachowania, odpowiednie zachowywanie się podczas zajęć oraz poprawne funkcjonowanie w grupie, odpowiednie zachowanie wobec kolegów, koleżanek i nauczycieli,
- zachęcanie do wyrażania swoich uczuć i emocji w odpowiedni sposób,
- kształtowanie u uczniów odpowiednich postaw,
- przygotowanie uczniów do odpowiedniego funkcjonowania w społeczeństwie,
- comiesięczna analiza postępów dzieci,
IV. Metody i formy
Nauczyciel Dagmara Łopata codziennie realizuje następujące zadania:
- przypomina dzieciom o odpowiednim zachowaniu,
- analizuje postepowanie dzieci i umieszcza pieczątki lub wykrzykniki w dzienniczkach zachowania,
- na bieżąco omawia sytuacje problemowe i podaje przykładowe, poprawne rozwiązania różnych sytuacji,
V. Przewidywane osiągniecia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
ü Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż poprzez codzienna praktykę uczą się poprawnego zachowywania się,
ü Wykorzystują możliwości jakie dają im przeprowadzane zajęcia,
ü Mają możliwość poznania różnych sposobów rozwiązywania konfliktów,
ü Uczą się empatii, odpowiedniego zachowania, dostrzegania potrzeb drugiego człowieka, uczą się mówić o swoich emocjach, uczuciach;
Nauczyciel:
ü Wykorzystuje przygotowaną przez siebie innowację, szczegółowo opracowaną tematykę do poprawy jakości funkcjonowania uczniów w przedszkolu,
ü Jest ambitny i każde dziecko traktuje indywidualnie, wierzy w każde dziecko, daje dzieciom szanse i stara się przedstawić korzyści jakie płyną z odpowiedniego zachowania i funkcjonowania w grupie,
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla wczesnego etapu edukacyjnego. Dodatkowo przewidziano realizację ok. 30 bloków tematycznych rozwijających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci np.:
- „Świat jest pełen uśmiechów”,
- „ Ja jestem, ty jesteś”,
- „ Spotkanie”,
- „Spokój”,
- „Silny człowiek”,
- „Nie jestem strusiem”,
- „To nie szkodzi”,
- „ Piaskownica”,- „Nie jesteśmy sami”,
- „Zajączek”,
- „Świat mnie woła”
- „ Na powitanie”,
- „Hałas i cisza”,
- „Radość życia”,
- „Jestem tu”,
- „Zaczarowany las”,
- „A ja sobie gram”,
- „Piłeczki”,
- „ Kot i pies”,
- „Kołysze się na fali”,
- „Senny słoń”,
- „Śmichy-chichy”,
- „Osa”,
- „ A psik”,
- „Podwodne rozmowy”,
- „ Kalejdoskop uczuć”,
- „ Zabaw w kałuży”,
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowę z dziećmi biorącymi udział w innowacji,
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z innymi nauczycielami pracującymi w oddziale przedszkolnym,
Szczegółowa analiza wyników przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VIII. Oczekiwane efekty
Wpływ na uczniów:
ü Wysoko rozwinięty rozwój społeczno-emocjonalny.
ü Zaangażowanie dzieci w życie grupy przedszkolnej.
ü Ukierunkowanie na zwracanie uwagi na drugiego człowieka, na jego uczucia, odczucia, potrzeby, nauczenie się wyrażania swoich emocji i mówienie o nich,
IX. Tematyka zajęć
Wpływ na pracę szkoły:
ü Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wyuczenie dzieci dobrych nawyków, odpowiedniego zachowania i przestrzegania norm i zasad społecznych,
ü Rozwój społeczno-emocjonalny uczniów na wysokim poziomie,
ü Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów poprzez odpowiednie zachowanie uczniowie efektywniej będą pracować podczas zajęć,
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących ze zrozumienia jak ważne w życiu każdego dziecka, każdego człowieka jest odpowiednie zachowanie się, wysoka kultura osobista, zrozumienie drugiego człowieka. Innowacja ta pomoże wpoić dzieciom pewne zasady i normy postepowania tak, aby stały się one ich codziennym nawykiem, tak jak mycie rąk po wizycie w toalecie. Odpowiednie zachowywanie się znacznie ułatwia funkcjonowanie w grupie jak i naukę oraz rozwijanie swoich pasji i zainteresowań.
Literatura:
- „Niezbędnik dobrego nauczyciela” redakcja: prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska, seria I, II, III, IV, wyd. Instytut Badań Edukacyjnych.
- „Piosenki z charakterem” Agnieszka Kornacka, wyd. Bliżej Przedszkola.
- „Radze sobie śpiewająco” Agnieszka Kornacka, wyd. Bliżej Przedszkola.