INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

„NA TROPIE DOBREGO ZACHOWANIA”

 

Nazwa szkoły:                     SZKOŁA PODSTAWOWA IM. ŻWIRKI I WIGURY W RADOCZY

Autor:                                    DAGMARA ŁOPATA

Przedmiot:                            EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

Rodzaj innowacji:               ORANIZACYJNO-METODYCZNA

Data wprowadzenia:           01.03.2020r.

Data zakończenia:               26.06.2020r.


Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są dzieci z oddziałów przedszkolnych grupa: „Skrzaty” oraz „Biedronki” biorące udział w zajęciach popołudniowych. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od 01.03.2020r. do 26.06.2020r.  z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć popołudniowych.

Innowacja ma zachęcać i motywować uczniów do osiągnięcia dobrego zachowania, odpowiedniego funkcjonowania w społeczeństwie przedszkolnym, przestrzegania zasad i norm społecznych.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Na tropie dobrego zachowania” jest moją odpowiedzią na nieodpowiednie zachowanie się dzieci podczas zajęć i zabaw, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla  wczesnego etapu edukacyjnego.

 Na podstawie obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje motywacji do osiągnięcia wyznaczonych celów . Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba uświadomienia dzieciom jak ważne w życiu i codziennym postepowaniu jest kierowanie się zasadami dobrego wychowania oraz przestrzeganiem zasad i  norm społecznych.

 

 

I. Wstęp

PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE? – dzieci w wieku przedszkolnym są niesamowite, ciekawe świata. Wiek od 3 do 6 lat to okres szybkiego dojrzewania fizycznego, mentalnego i emocjonalnego. Jest to okres intensywnego rozwoju i nauki o sobie i świecie. Zmysły dziecka wyostrzają się, pozwalając mu coraz konkretniej i dokładniej spostrzegać wszystko to, co go otacza. Czasami dziecko nie podsiada odpowiednich wzorców wychowania lub wychowywane jest w sposób bezstresowy, bez żadnych zasad. W grupie łatwiej funkcjonuje się jeżeli przestrzega się pewnych zasad. Głównym celem innowacji jest opanowanie tych zasad postępowania, tak, aby stały się one nawykiem dzieci, czymś normalnym.

 

II. Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do dzieci z oddziałów przedszkolnych z grupy „Skrzaty” oraz „Biedronki” biorących udział w zajęciach popołudniowych.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

- wykorzystanie zeszytów motywacyjnych, w których nauczyciel zapisuje sukcesy i porażki dziecka. Każdy sukces tj. dobre zachowanie; bezinteresowna pomoc;  odpowiednie zachowanie się podczas zajęć, pracy przy stolikach, czytaniu książek; odpowiednie zachowanie wobec koleżanek, kolegów i nauczycieli; kulturalne zachowanie nagradzane jest w postaci kolorowych pieczątek. Każde nieodpowiednie zachowanie ( poprzedzające trzema upomnieniami) zaznaczane jest jako porażka dziecka i zostaje szczegółowo opisane. Pod koniec miesiąca nauczyciel analizuje postępy dzieci zliczając kolorowe pieczątki ( każdy wykrzyknik anuluje jedną pozytywną pieczątkę) i ogłasza dzieciom które z nich otrzymują tytuł „Wzorowego przedszkolaka”. Wzorowy przedszkolak otrzymuje medal i drobny upominek np.: w postaci książeczki lub kolorowanki oraz jego imię zostaje umieszczone na tablicy „Wzorowy przedszkolak”.

 - zapoznanie dzieci z metodami opanowania wyznaczonych celów, z kodeksem dobrego zachowania, postawienie dużego nacisku na rozwój społeczny i emocjonalny,

 - wdrożenie pracy metodą aktywowania uczniów do dobrego i odpowiedniego zachowywania się, współdziałania w grupę, odpowiedniego zachowywania się wobec kolegów, koleżanek i nauczycieli,

 

III. Cele innowacji

Cel główny:

Cele szczegółowe:

 - poprawa zachowania, odpowiednie zachowywanie się podczas zajęć oraz poprawne funkcjonowanie w grupie, odpowiednie zachowanie wobec kolegów, koleżanek i nauczycieli,

 - zachęcanie do wyrażania swoich uczuć i emocji w odpowiedni sposób,

 - kształtowanie u uczniów odpowiednich postaw,

 - przygotowanie uczniów do odpowiedniego funkcjonowania w społeczeństwie,

 - comiesięczna analiza postępów dzieci,

 

 

 

IV. Metody i formy

Nauczyciel Dagmara Łopata codziennie realizuje następujące zadania:

- przypomina dzieciom o odpowiednim zachowaniu,

- analizuje postepowanie dzieci i umieszcza pieczątki lub wykrzykniki w dzienniczkach zachowania,

- na bieżąco omawia sytuacje problemowe i podaje przykładowe, poprawne rozwiązania różnych sytuacji,

 

 

V. Przewidywane osiągniecia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

ü  Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż poprzez codzienna praktykę uczą się poprawnego zachowywania się,

ü  Wykorzystują możliwości jakie dają im przeprowadzane zajęcia,

ü  Mają możliwość poznania różnych sposobów rozwiązywania konfliktów,

ü  Uczą się empatii, odpowiedniego zachowania, dostrzegania potrzeb drugiego człowieka, uczą się mówić o swoich emocjach, uczuciach;

Nauczyciel:

ü  Wykorzystuje przygotowaną przez siebie innowację, szczegółowo opracowaną tematykę  do poprawy jakości funkcjonowania uczniów w przedszkolu,

ü  Jest ambitny i każde dziecko traktuje indywidualnie, wierzy w każde dziecko, daje dzieciom szanse i stara się przedstawić korzyści jakie płyną z odpowiedniego zachowania i funkcjonowania w grupie,

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla wczesnego etapu edukacyjnego. Dodatkowo przewidziano realizację ok. 30 bloków tematycznych rozwijających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci np.:

- „Świat jest pełen uśmiechów”,

- „ Ja jestem, ty jesteś”,

- „ Spotkanie”,

- „Spokój”,

- „Silny człowiek”,

-  „Nie jestem strusiem”,

- „To nie szkodzi”,

- „ Piaskownica”,- „Nie jesteśmy sami”,

- „Zajączek”,

- „Świat mnie woła”

- „ Na powitanie”,

- „Hałas i cisza”,

- „Radość życia”,

- „Jestem tu”,

- „Zaczarowany las”,

- „A ja sobie gram”,

- „Piłeczki”,

- „ Kot i pies”,

- „Kołysze się na fali”,

- „Senny słoń”,

- „Śmichy-chichy”,

- „Osa”,

- „ A psik”,

- „Podwodne rozmowy”,

- „ Kalejdoskop uczuć”,

- „ Zabaw w kałuży”,

 

VII. Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

 - rozmowę z dziećmi biorącymi udział w innowacji,

 - rozmowy z rodzicami,

- rozmowy z innymi nauczycielami pracującymi w oddziale przedszkolnym,

Szczegółowa analiza wyników przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

VIII. Oczekiwane efekty

Wpływ na uczniów:

ü  Wysoko rozwinięty rozwój społeczno-emocjonalny.

ü  Zaangażowanie dzieci w życie grupy przedszkolnej.

ü  Ukierunkowanie na zwracanie uwagi na drugiego człowieka, na jego uczucia, odczucia, potrzeby, nauczenie się wyrażania swoich emocji i mówienie o nich,

 

IX. Tematyka zajęć

Wpływ na pracę szkoły:

ü  Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wyuczenie dzieci dobrych nawyków, odpowiedniego zachowania i przestrzegania norm i zasad społecznych,

ü  Rozwój społeczno-emocjonalny uczniów na wysokim poziomie,

ü  Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów poprzez odpowiednie zachowanie uczniowie efektywniej będą pracować podczas zajęć,

 

IX. Podsumowanie

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących ze zrozumienia jak ważne w życiu każdego dziecka, każdego człowieka jest odpowiednie zachowanie się, wysoka kultura osobista, zrozumienie drugiego człowieka. Innowacja ta pomoże wpoić dzieciom pewne zasady i normy postepowania tak, aby stały się one ich codziennym nawykiem, tak jak mycie rąk po wizycie w toalecie. Odpowiednie zachowywanie się znacznie ułatwia funkcjonowanie w grupie jak i naukę oraz rozwijanie swoich pasji i zainteresowań.

 

Literatura:

  1. „Niezbędnik dobrego nauczyciela” redakcja: prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska, seria I, II, III, IV, wyd. Instytut Badań Edukacyjnych.
  2. „Piosenki z charakterem” Agnieszka Kornacka, wyd. Bliżej Przedszkola.
  3. „Radze sobie śpiewająco” Agnieszka Kornacka, wyd. Bliżej Przedszkola.

 

 

Szkoła Podstawowa im. Żwirki i Wigury w Radoczy

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa im. Żwirki i Wigury w Radoczy

Realizacja: Superszkolna.pl

  • Adres email szkoły: sekretariat@spradocza.pl