INNOWACJA PEDAGOGICZNA
TEMAT:
„Magia wspólnego świętowania sposobem na łączenie pokoleń”
Szkoła Podstawowa im. Żwirki i Wigury w Radoczy
Autorzy:
Anna Adamik – nauczyciel j. niemieckiego, dyrektor szkoły
Teresa Frączek - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Przedmiot: Edukacja społeczna
Rodzaj innowacji: organizacyjna
Data wprowadzenia: 1 marca 2020 r.
Data zakończenia: 23 grudnia 2020 r.
OPIS INNOWACJI
WSTĘP
Podejmowane przez naszą szkołę innowacje są odpowiedzią na potrzebę wszechstronnego rozwoju uczniów oraz integracji ich rodzin z lokalną społecznością i między sobą. Jest to także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w podstawie programowej, a także wynikającym z rozwoju metod nauczania, zmian w stylu życia pracy, uczenia się. Odpowiada również na życzenia rodziców, uczniów i nauczycieli wyrażone w ankiecie przeprowadzonej po udanym przedsięwzięciu, jakim był ubiegłoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy.
I. Założenia ogólne
- wykorzystanie potencjału organizacji szkolnych, „banku pomysłów” uczniów, nauczycieli i rodziców
- zaproszenie do współpracy organizacji lokalnych
- opracowanie i wdrożenie harmonogramu działań wraz ze wskazaniem sposobów realizacji, terminów, form itp.
II. Cele innowacji
1. Cel ogólny: budowanie więzi rodzinnej, pokoleniowej oraz wychowywanie do wartości patriotycznych, religijnych, społecznych
2. Cele szczegółowe:
- wzmocnienie więzi w rodzinach
- umiejętność nawiązywania kontaktów i współpracy w ramach grupy, organizacji, społeczności lokalnej
- integracja społeczna (wspólna praca, warsztaty)
- poznanie działalności różnych organizacji i nawiązanie z nimi współpracy
- wychowanie do wartości, nauka wzajemnego szacunku, tolerancji
- bezinteresowna pomoc
- kultywowanie tradycji lokalnych
- kształtowanie postaw prospołecznych
- wzbogacenie form i metod pracy w ramach edukacji społecznej
- korzystanie z różnych źródeł informacji
- wspieranie rozwoju rękodzieła artystycznego oraz talentów muzycznych dzieci i młodzieży (m.in. różne techniki plastyczne, wokalne i taneczne itp.)
- nabywanie nowych umiejętności i doświadczeń oraz ich przekaz w „sztafecie pokoleń” (starsi uczą młodszych)
- autoprezentacja uczniów (kształtowanie sprawności językowych)
- nauka radzenia sobie z emocjami- wsparcie uczniów
- promowanie działań szkoły i otwarcie jej dla środowiska
- pozyskiwanie funduszy na rzecz szkoły (np. sprzedaż ozdób świątecznych)
- nauka przyjemnego i pożytecznego spędzania wolnego czasu
III. Spodziewane efekty:
- wszechstronny rozwój uczniów (pogłębienie wiedzy z różnych dziedzin, nowe metody, odkrycie talentów)
- zaangażowanie w życie szkoły i lokalnej społeczności
- większa odpowiedzialność za powierzone zadania, a tym samym wpływ na podejmowanie decyzji, tworzenie atmosfery wspólnotowej itp.
- podniesienie jakości pracy szkoły przez nowatorskie metody oraz atrakcyjność działań
- promocja szkoły w środowisku
- fundusze wspierające rozwój bazy dydaktycznej szkoły